Gerealiseerde uptime 2021

3 januari 2022

Een belangrijke taak van een leverancier van ICT-diensten is het bewaken van de geleverde diensten. Anders dan in de film zitten we gelukkig niet continu op grote beeldschermen te kijken. NederHost gebruikt zowel interne als ‘externe’ monitoring.

De interne monitoring draait in Icinga en houdt honderden elementen (zoals netwerkdiensten, geheugengebruik en schijfruimte) in de gaten en stuurt een melding als er iets afwijkt. Meestal zijn deze meldingen zo snel dat we kunnen ingrijpen nog voor er een storing optreedt.

De externe monitoring wordt gedaan door UptimeRobot en meet iedere minuut de beschikbaarheid van alle hostingdiensten. Als UptimeRobot downtime meet dan is er meestal ook echt een storing of onderhoud gaande. NederHost maakt geen verschil tussen downtime door een storing of downtime door gepland onderhoud — allebei is downtime.

Hoe heeft NederHost het in 2021 gedaan? De door UptimeRobot gemeten beschikbaarheid van onze diensten was als volgt:

Dienst Beschikbaarheid Totaal down Langste onderbr.
DNS 100,000% geen geen
E-mail ontvangen en lezen 100,000% < 1 min < 1 min
E-mail versturen 99,997% 16 min 14 min
Webmail 99,978% 1 uur en 56 min 30 min
Website beheren (FTP/SSH) 100,000% < 1 min < 1 min
Webhosting 99,994% 32 min 3 min
  • DNS: hier kunnen we kort over zijn, dit hoort altijd te werken en dat heeft het ook in 2021 gedaan. NederHost gebruikt vier nameservers die op drie locaties onafhankelijk van elkaar hun werk doen, waardoor de kans op een storing klein is.
  • E-mail: NederHost heeft in 2021 twee keer overlastgevend onderhoud uitgevoerd aan de e-mailsystemen: in de nacht van 29/30 januari en op de avond van 22 december. Beide keren waren de mailboxservers zelf wel continu beschikbaar (en heeft UptimeRobot dus geen downtime gemeten) maar kon e-mail mogelijk vertraagd binnenkomen. Ook het versturen van e-mail is tijdens de beide onderhoudvensters gedurende enige tijd niet mogelijk geweest (de totaal gemeten downtime tijdens de twee onderhoudsvensters is 17 minuten). Buiten dit geplande onderhoud zijn de e-mailsystemen continu beschikbaar geweest. De uptime van webmail is nog wel een aandachtspunt, we zouden ook daar graag vier negens zien.
  • Webhosting: naast drie korte onderhoudsvensters op 4 januari, 11 mei en 23 december waren er t/m juli enkele korte onderbrekingen waarvan de langste drie minuten duurde. Deze onderbrekingen werden veroorzaakt door piekbelasting als gevolg van hackpogingen. In de zomer zijn aanpassingen gedaan aan het webhostingplatform om dit soort piekbelasting beter uit te filteren, waardoor het webhostingplatform 15 juli nog slechts drie minuten onbereikbaar is geweest (vanwege gepland onderhoud).

NederHost is hiermee één van de betrouwbaarste hostingproviders van Nederland. Actuele statistieken over laatste drie maanden vindt je op uptime.nederhost.nl.