Veelgestelde vragen

Domeinnamen

Hoe lang duurt het om een domeinnaam te registreren of verhuizen?

NederHost verwerkt je bestelling direct na ontvangst van je (online) betaling, bijvoorbeeld met iDEAL. Een nieuwe domeinnaam is hierna vrijwel altijd binnen een minuut geregistreerd. Voor een domeinverhuizing gelden andere periodes, varierend van enkele seconden voor .nl, .be of .eu tot maximaal vijf dagen voor .com en andere gTLDs. Als je de verhuizing van je domeinnaam nauwkeurig wilt plannen neem dan contact op met NederHost.

Hoe stel ik een MX- of A-record of ander DNS-record in op mijn domein?

DNS-records kun je eenvoudig zelf instellen in Mijn NederHost. Wijzigingen die je daar doorgeeft worden binnen enkele seconden doorgevoerd op al onze nameservers, en zijn daarna in de regel binnen maximaal een uur overal bekend. Als je er zelf niet uitkomt dan kun je een ticket openen in Mijn NederHost en hierin uitleggen wat de bedoeling is.

Hoe verhuis ik mijn domeinnaam?

De exacte procedure om een domeinnaam te verhuizen verschilt per extensie, maar over het algemeen is er een autorisatiecode nodig om de verhuizing in gang te kunnen zetten. In aanvulling hierop kan het nodig zijn de domeinnaam vrij te geven voor verhuizing en/of de verhuizing per e-mail te bevestigen.

Hoe vraag ik een IDN-domeinnaam aan?

Als je een domeinnaam met speciale tekens invult in de domeincheck dan wordt deze automatisch omgezet in Punycode, een speciale naam die begint met xn--. Je kunt vervolgens deze domeinnaam op de gebruikelijke wijze aanvragen.

Ik krijg een factuur van iemand anders dan NederHost voor mijn domeinnaam. Moet ik betalen?

Nee. Neem bij twijfel altijd contact op met NederHost.

De gegevens van domeinnaamhouders worden vastgelegd in whois en helaas maken sommige mensen hier misbruik van voor het sturen van spooknota's. Het gaat vaak om aanbiedingen die vermomd zijn als facturen. Een overzicht van bedrijven die dit soort tactieken hanteren is te vinden bij de Fraudehelpdesk.

Ik wil graag een domeinnaam overnemen, kan NederHost mij in contact brengen met de eigenaar?

NederHost registreert domeinnamen voor klanten en bemiddelt niet bij de eventuele overname van domeinnamen. We kunnen ook geen contactgegevens verstrekken van de eigenaar. Probeer eventueel de eigenaar te achterhalen via de whois-functie van de registry of probeer het te mailen.

Ik word gewaarschuwd dat iemand een op mijn domeinnaam gelijkende naam wil registreren. Moet ik hierop ingaan?

Nee. Als je zeker wilt zijn dat de betreffende naam niet door een ander wordt vastgelegd dan kun je deze eventueel zelf aanvragen via NederHost, maar laat je niet bang maken voor een niet-bestaande derde partij.

De gegevens van domeinnaamhouders worden vastgelegd in whois en helaas maken sommige mensen hier misbruik van voor het 'verkopen' van veel te dure domeinregistraties. Het gaat vaak om meerjarige registraties tegen stevige tarieven. Meer informatie over deze praktijk is te vinden bij de Fraudehelpdesk.

Wat is de minimum contractduur?

Voor hostingdiensten geldt een opzegtermijn van één dag en geen minimum contractduur. Je kunt dus opzeggen wanneer je maar wilt.

Voor domeinnamen onder .nl, .be en .eu geldt ook een opzegtermijn van één dag, de minimum contractduur is één jaar. Na het eerste jaar kun je dus op ieder moment opzeggen.

Voor certificaten en andere domeinnamen geldt een opzegtermijn van een maand en wordt de contractduur steeds met één of twee jaar verlengd. Als je als consument bij NederHost bestelt dan verlengen we deze diensten niet stilzwijgend maar vragen we je de verlenging te bevestigen.

Wat is domeincontact.nl?

Voor de registratie van een domeinnaam is het verplicht om een e-mailadres op te geven. NederHost gebruikt - indien gewenst - een e-mailadres @domeincontact.nl om het echte adres van de contactpersoon te verbergen. E-mail aan dit adres wordt doorgestuurd aan de contactpersoon zoals die bij NederHost voor de domeinnaam bekend is.

Bij sommige domeinnamen is als alternatief eerder @registered-at.nederhost.nl gebruikt - dat subdomein wordt op den duur vervangen door domeincontact.nl.

Als je een domeinnaam wegverhuist bij NederHost dan kun je het e-mailadres het best direct na de verhuizing aan (laten) passen.

Wie is Registrar EU?

Registrar EU (ook bekend als Hosting Concepts of Openprovider) is een Nederlandse ICANN-accredited registrar. Alle domeinnamen onder extensies anders dan .nl of .eu worden ondergebracht bij deze registrar. Je hebt als domeinnaamhouder in principe niets te maken met Registrar EU - jouw aanspreekpunt is altijd NederHost. Je kunt deze naam wel tegenkomen in berichten van de registry of bij domeinverhuizingen vanaf andere registrars.

Wordt mijn domeinnaam automatisch verlengd?

Domeinnamen onder .nl, .be en .eu worden altijd automatisch verlengd. Domeinnamen onder andere extensies worden alleen automatisch verlengd als je zakelijke klant bent; voor consumenten geldt dat voor iedere verlenging een akkoord moet worden gegeven. Je ontvangt hiervoor een e-mail van NederHost tegen de tijd dat de verlenging kan worden uitgevoerd.

Webhosting

Heb ik voor HTTPS een eigen certificaat nodig?

Je kunt bij NederHost eenvoudig een eigen certificaat aanvragen en laten instellen op je website, bijvoorbeeld als je je website wilt voorzien van een EV-certificaat. Dit is echter niet verplicht; als je geen certificaat aanvraagt dan configureert NederHost een certificaat van Let's Encrypt op je website. Deze gratis certificaten worden volledig automatisch uitgegeven, je hoeft hier dus niets voor te doen.

Hoe breid ik mijn schijfruimte uit?

Dit regel je in Mijn NederHost, bij de instellingen van je website of mailbox. Extra schijfruimte is vrijwel direct actief en kan per dag worden opgezegd. Als je de ruimte dezelfde dag weer opzegt dan betaal je zelfs helemaal niets.

Hoe installeer ik WordPress of Joomla of Drupal of ... op mijn site?

De meeste applicaties installeer je simpelweg vanuit Mijn NederHost. Bij de instellingen van je website kies je de gewenste applicatie en geef je aan waar deze precies moet worden neergezet. NederHost regelt vervolgens de installatie én configuratie van je applicatie zodat je binnen een paar minuten aan de slag kunt.

Hoe krijg ik hulp met mijn webhosting of e-mail?

Als je wilt weten hoe dingen bij NederHost zijn geregeld dan kun je het best de uitgebreide kennisbank raadplegen. Hierin staat alles wat je moet weten over je hosting bij NederHost. NederHost heeft geen telefonisch helpdesk maar je kunt ons bij vragen altijd mailen of open een ticket vanuit Mijn NederHost. Dit betekent dat we ook bij wat ingewikkeldere vragen uitgebreid de tijd voor je kunnen nemen.

Hoe schakel ik IPv6 in voor mijn website?

Alle websites die sinds World IPv6 Day (6 juni 2012) zijn opgeleverd hebben IPv6 standaard ingeschakeld staan. Als je een oudere website hebt of als je de instelling eerder hebt gewijzigd dan zet je IPv6 aan bij de instellingen van je website in Mijn NederHost. Het duurt maximaal een uur voor de wijziging overal bekend is.

Ik wil een website zonder onderbreking verhuizen naar NederHost, kan ik deze alvast plaatsen en testen?

Als je webhosting aanvraagt bij NederHost dan wordt deze direct geactiveerd; de hosting is vervolgens beschikbaar op een testadres dat je kunt vinden in Mijn NederHost. Hiermee is het mogelijk om de website te testen en een verhuizing zonder downtime uit te voeren.

Neem contact op met NederHost als je meer wilt weten over verhuizen zonder downtime.

Kan ik webhosting bij NederHost ook combineren met e-mail bij X?

Ja hoor, en andersom kan ook. Je kunt vanuit Mijn NederHost eenvoudig de hiervoor benodigde A of MX-records instellen. Als het nodig is dan kunnen we je hierbij ook helpen.

Als je e-mail wilt ontvangen op een eigen kantoorserver dan kun je ook overwegen of Batched SMTP misschien een geschikte oplossing is.

Onder welke wetgeving vallen de gegevens die ik bij NederHost opsla?

Alle gegevens die je bij NederHost opslaat voor je website of e-mail vallen onder de Nederlandse wetgeving. De NederHost-servers staan in Nederland en ook de backups gaan niet over de landsgrenzen heen. NederHost is bovendien een zelfstandige Nederlandse onderneming. Voor de gegevens die je aan NederHost verstrekt voor facturering e.d. gelden andere bepalingen, zie daarvoor onze privacyverklaring.

Waar vind ik mijn gebruikersnaam en wachtwoord?

Je gebruikersnaam voor Mijn NederHost vindt je terug op je facturen als klantcode.

De gebruikersnamen voor mailboxen, websites, etc. kun je terugvinden of instellen in Mijn NederHost, bij de instellingen van de betreffende hostingdienst of door een ticket te openen. Wachtwoorden die NederHost voor je instelt staan gedurende beperkte tijd in de wachtwoordkluis in Mijn NederHost.

Wat is de minimum contractduur?

Voor hostingdiensten geldt een opzegtermijn van één dag en geen minimum contractduur. Je kunt dus opzeggen wanneer je maar wilt.

Voor domeinnamen onder .nl, .be en .eu geldt ook een opzegtermijn van één dag, de minimum contractduur is één jaar. Na het eerste jaar kun je dus op ieder moment opzeggen.

Voor certificaten en andere domeinnamen geldt een opzegtermijn van een maand en wordt de contractduur steeds met één of twee jaar verlengd. Als je als consument bij NederHost bestelt dan verlengen we deze diensten niet stilzwijgend maar vragen we je de verlenging te bevestigen.

Wat is het verschil tussen SSL, TLS en HTTPS?

SSL en TLS zijn allebei namen voor protocollen voor een versleutelde (‘beveiligde’) verbinding. SSL is verouderd en vervangen door TLS, maar de term SSL wordt nog steeds veel gebruikt. HTTPS is HTTP over TLS en dus volledig versleuteld.

E-mail

Hoe breid ik mijn schijfruimte uit?

Dit regel je in Mijn NederHost, bij de instellingen van je website of mailbox. Extra schijfruimte is vrijwel direct actief en kan per dag worden opgezegd. Als je de ruimte dezelfde dag weer opzegt dan betaal je zelfs helemaal niets.

Hoe krijg ik hulp met mijn webhosting of e-mail?

Als je wilt weten hoe dingen bij NederHost zijn geregeld dan kun je het best de uitgebreide kennisbank raadplegen. Hierin staat alles wat je moet weten over je hosting bij NederHost. NederHost heeft geen telefonisch helpdesk maar je kunt ons bij vragen altijd mailen of open een ticket vanuit Mijn NederHost. Dit betekent dat we ook bij wat ingewikkeldere vragen uitgebreid de tijd voor je kunnen nemen.

Kan ik webhosting bij NederHost ook combineren met e-mail bij X?

Ja hoor, en andersom kan ook. Je kunt vanuit Mijn NederHost eenvoudig de hiervoor benodigde A of MX-records instellen. Als het nodig is dan kunnen we je hierbij ook helpen.

Als je e-mail wilt ontvangen op een eigen kantoorserver dan kun je ook overwegen of Batched SMTP misschien een geschikte oplossing is.

Onder welke wetgeving vallen de gegevens die ik bij NederHost opsla?

Alle gegevens die je bij NederHost opslaat voor je website of e-mail vallen onder de Nederlandse wetgeving. De NederHost-servers staan in Nederland en ook de backups gaan niet over de landsgrenzen heen. NederHost is bovendien een zelfstandige Nederlandse onderneming. Voor de gegevens die je aan NederHost verstrekt voor facturering e.d. gelden andere bepalingen, zie daarvoor onze privacyverklaring.

Waar vind ik mijn gebruikersnaam en wachtwoord?

Je gebruikersnaam voor Mijn NederHost vindt je terug op je facturen als klantcode.

De gebruikersnamen voor mailboxen, websites, etc. kun je terugvinden of instellen in Mijn NederHost, bij de instellingen van de betreffende hostingdienst of door een ticket te openen. Wachtwoorden die NederHost voor je instelt staan gedurende beperkte tijd in de wachtwoordkluis in Mijn NederHost.

Wat is de minimum contractduur?

Voor hostingdiensten geldt een opzegtermijn van één dag en geen minimum contractduur. Je kunt dus opzeggen wanneer je maar wilt.

Voor domeinnamen onder .nl, .be en .eu geldt ook een opzegtermijn van één dag, de minimum contractduur is één jaar. Na het eerste jaar kun je dus op ieder moment opzeggen.

Voor certificaten en andere domeinnamen geldt een opzegtermijn van een maand en wordt de contractduur steeds met één of twee jaar verlengd. Als je als consument bij NederHost bestelt dan verlengen we deze diensten niet stilzwijgend maar vragen we je de verlenging te bevestigen.

Wat is het verschil tussen SSL, TLS en HTTPS?

SSL en TLS zijn allebei namen voor protocollen voor een versleutelde (‘beveiligde’) verbinding. SSL is verouderd en vervangen door TLS, maar de term SSL wordt nog steeds veel gebruikt. HTTPS is HTTP over TLS en dus volledig versleuteld.

Certificaten

Hoe genereer ik mijn eigen CSR?

Je kunt NederHost de geheime sleutel en het bijbehorende CSR laten genereren. Dit is verplicht als je het certificaat op je website bij NederHost wilt gebruiken; we moeten dan immers toch over de sleutel beschikken. Als je het certificaat op je eigen server gaat gebruiken dan is het verstandig om de sleutel ook op die server te genereren; dit kan met bijvoorbeeld OpenSSL. Zie voor meer informatie hierover de kennisbank.

Hoe lang duurt het om een certificaat aan te vragen?

Dit hangt af van het type certificaat; een domeingevalideerd certificaat wordt in de meeste gevallen binnen enkele minuten uitgegeven, het verwerken van de aanvraag van een EV-certificaat kan vijf dagen tot twee weken duren, afhankelijk van hoe vlot je de gevraagde gegevens aanlevert. Je kunt eventueel ter overbrugging gebruikmaken van een Let's Encrypt-certificaat dat je eenvoudig via NederHost kunt aanvragen.

Hoe wordt mijn certificaataanvraag gevalideerd?

Dit is afhankelijk van het type certificaat. In alle gevallen krijgt de beheerder van het domein in ieder geval een e-mail waarin wordt gevraagd om de aanvraag te bevestigen door het klikken op een link. Voor OV- en EV-certificaten wordt daarnaast ook telefonisch contact gezocht door de uitgever, en kan eventueel worden gevraagd om aanvullende informatie (zoals een KvK-inschrijving of DUNS-nummer) te leveren. De uitgever zal altijd rechtstreeks contact met u opnemen hiervoor, omdat NederHost niet als eigenaar van het certificaat wordt geregistreerd.

Kan ik een meerjarig certificaat bestellen?

Het is sinds augustus 2020 niet meer mogelijk om een meerjarig SSL/TLS-certificaat te bestellen. De reden hiervan is dat Google en Apple certificaten die na augustus 2020 zijn uitgegeven die langer dan 13 maanden geldig zijn niet meer als vertrouwd markeren in hun browsers. Hierop heeft het CA/B-forum besloten deze verkorte geldigheidsduur over te nemen.

Bestellen & wijzigen

Hoe bestel ik precies een webhostingpakket met domeinnaam én e-mail?

Bij NederHost combineer je zelf domeinnamen, webhosting en mailboxen tot een eigen maatwerkpakket. Als je een domeinnaam registreert of verhuist dan krijg je de mogelijkheid om hier direct alvast webhosting en/of e-mail aan te koppelen. Als je nog niet zeker weet wat je nodig hebt begin dan klein: het is altijd mogelijk om later nog extra mailboxen, webhosting of andere diensten toe te voegen.

Hoe geef ik adreswijzigingen of andere wijzigingen door?

Alle wijzigingen kun je zelf invoeren in Mijn NederHost. Hier kun je ook je adres aanpassen of de eigenaar van een domeinnaam wijzigen. Als je hulp nodig hebt bij het uitvoeren van je wijziging dan kun je in Mijn NederHost een ticket openen.

Hoe kan ik opzeggen?

Dit kan het makkelijkst via Mijn NederHost; als je een domeinnaam of hostingdienst wilt stoppen dan kun je de opzegging direct zelf invoeren bij de instellingen van de betreffende dienst. Als je geen logingegevens van Mijn NederHost bij de hand hebt dan kan opzeggen natuurlijk ook schriftelijk, door een ondertekende brief op te sturen per post of als scan per e-mail.

Voor hostingdiensten geldt geen opzegtermijn en een minimum contracttermijn van één dag. Voor domeinnamen onder .nl, .be en .eu geldt geen opzegtermijn en een minimum contracttermijn van één jaar. Voor certificaten en andere domeinnamen geldt een opzegtermijn van een maand.

Hoe vraag ik een extra mailbox aan?

Dit kan eenvoudig via de website; log in op Mijn NederHost om diensten (zoals een extra mailbox) aan je bestaande account toe te voegen.

Kan ik een prijsopgave krijgen?

De snelste manier om een prijsopgave te krijgen is door je combinatie van domeinnamen, hosting en certificaten bij elkaar te klikken op de website. De bestellijst geeft een totaaloverzicht van de kosten per maand en per jaar. Als je meer informatie wilt of als je niet precies weet wat je nodig hebt neem dan contact op met NederHost.

Wat is de minimum contractduur?

Voor hostingdiensten geldt een opzegtermijn van één dag en geen minimum contractduur. Je kunt dus opzeggen wanneer je maar wilt.

Voor domeinnamen onder .nl, .be en .eu geldt ook een opzegtermijn van één dag, de minimum contractduur is één jaar. Na het eerste jaar kun je dus op ieder moment opzeggen.

Voor certificaten en andere domeinnamen geldt een opzegtermijn van een maand en wordt de contractduur steeds met één of twee jaar verlengd. Als je als consument bij NederHost bestelt dan verlengen we deze diensten niet stilzwijgend maar vragen we je de verlenging te bevestigen.

Wie of wat is Mollie Payments?

Mollie is een payment service provider die o.a. door NederHost wordt gebruikt voor online betalingen en automatische incasso. Als de betaling betrekking heeft op NederHost dan zie je altijd onze naam erbij staan. Als je een andere betaling aan Mollie terugziet dan kun je op de website van Mollie nazoeken welk bedrijf hierbij hoort.

Is je vraag nog niet beantwoord?

Raadpleeg de uitgebreide kennisbank gevuld met bijna twintig jaar aan hostingervaring. Toch nog niet geholpen? Neem dan contact op met NederHost.