Algemeen

Bestellen en levering

SSL-certificaten

Technische vragen

DNSSEC

HTTPS via Let's Encrypt

Administratieve vragen

Uptime en onderbrekingen

Algemeen

Is NederHost zelf registrar?

Ja, NederHost is officieel SIDN-, EURid- en DNS BE-registrar en kan in die hoedanigheid domeinnamen onder .nl, .eu en .be voor u registreren zonder tussenkomst van een andere registrar.

Voor overige extensies gebruikt NederHost het volledig geautomatiseerde registratiesysteem van ICANN-accredited registrar Key Systems GmbH - deze naam kunt u naast die van NederHost tegenkomen in communicatie over uw domeinnaam. U heeft echter in geen geval direct met Key Systems GmbH te maken en doet altijd zaken met NederHost.

Hoe dien ik een klacht in over een klant van NederHost?

Als een NederHost-klant u overlast bezorgt of schade bij u aanricht dan kunt u hierover een klacht indienen.

Bij ontvangst van spam

Als u spam ontvangt die afkomstig is vanuit het NederHost-netwerk of die linkt naar een door NederHost gehoste website dan kunt u deze spam, inclusief de volledige headers van het bericht, doorsturen naar abuse@nederhost.nl. We zullen dan de nodige maatregelen nemen om verdere overlast te voorkomen.

Klacht over inhoud van een website

Als u een klacht wilt indienen over materiaal dat is gehost op een NederHost-server dan kunt u gebruik maken van onze Notice and Takedown-procedure. Let hierbij wel op het volgende:

  • NederHost neemt alleen volledig en correct ingevulde formulieren in behandeling,
  • u kunt alleen als (vertegenwoordiging van) de benadeelde partij een klacht indienen,
  • de klacht dient een juridische basis te hebben.

Bij phishing en andere overlast

Als u constateert dat een klant van NederHost een phishing-pagina host, of als u andere overlast ondervindt vanuit het NederHost-netwerk, dan horen we dat graag van u. Stuur in dat geval een bericht aan contact@nederhost.nl met alle relevante informatie. We nemen dan zo snel mogelijk maatregelen om het probleem op te lossen.

Kunnen jullie mij in contact brengen met de eigenaar van een domeinnaam?

Nee, NederHost verstrekt geen contactgegevens en kan ook uw bericht niet doorgeven aan de domeinnaamhouder. Als u in contact wilt komen met de houder van een domeinnaam dan kunt u de volgende bronnen raadplegen voor contactinformatie:

  • de website die op de domeinnaam wordt gepubliceerd,
  • de whois-database van de registry waaronder de domeinnaam valt,
  • u kunt eventueel proberen info@domein of postmaster@domain te benaderen.

Overigens is een domeinnaam waar geen (zichtbare) website op draait in veel gevallen niet 'ongebruikt'. Ook over het mogelijk gebruik van een specifieke domeinnaam kan NederHost geen informatie verschaffen.

Bestellen en levering

Kan ik een vrijblijvende prijsopgave krijgen?

U kunt de diensten die u wilt op uw bestellijst zetten en vervolgens vrijblijvend een offerte maken van de diensten op uw bestellijst. U ontvangt de offerte per e-mail met daarbij een link waarmee u de bestelling later alsnog kunt indienen.

U maakt de offerte door op het besteloverzicht te kiezen voor de knop 'Offerte' linksonder.

Hoelang duurt het voordat mijn domeinnaam en/of hosting werken?

Als u voor het eerst bestelt bij NederHost dan wachten we tot de betaling van de eerste factuur is ontvangen. U kunt deze betaling direct online doen met iDEAL (vanuit Nederland) of Bancontact/Mister Cash (vanuit België). Als u al eerder bij NederHost bestelde dan hoeft u niet direct te betalen maar gaan we direct voor u aan de slag.

Uw aanvraag wordt automatisch verwerkt wat betekent dat uw hostingdiensten binnen enkele minuten beschikbaar zijn. Nieuwe domeinregistraties zijn meestal ook binnen minuten geregeld. Voor domeinverhuizingen geldt dat de verwerkingstermijn mede afhangt van de registrar waar de domeinnaam vandaan komt; afhankelijk van de registrar kan een domeinverhuizing enkele minuten tot maximaal een dag of vijf duren.

Let op: in verband met het overnemen van DNS-records door andere nameservers kan het maximaal 24 uur duren voor een nieuwe domeinnaam of andere wijziging overal correct functioneert.

Hoe verhuis ik mijn domeinnaam?

Het verhuizen van uw domeinnaam is snel en in de meeste gevallen geheel online te regelen. De exacte procedure verschilt van extensie tot extensie, hieronder staan de meest voorkomende stappen.

  • Vraag een autorisatiecode op bij de huidige registrar. In sommige gevallen, zoals bij domeinnamen onder .be, kunt u voor het aanvragen van de autorisatiecode ook terecht bij de registry.
  • Bestel de domeinverhuizing bij NederHost. U kunt hierbij direct eventuele autorisatiecodes opgeven die u heeft gekregen. Heeft u de code nog niet binnen? Dan kunt u het veld leeg laten. Als de autorisatiecode nodig is dan ontvangt u hierover automatisch bericht van NederHost.
  • Domeinnamen onder de meestgebruikte extensies (.nl en .be) worden vrijwel direct verhuisd. In sommige andere gevallen ontvangt u per e-mail een verzoek om de verhuizing te bevestigen bij NederHost (o.a. .com en .net) of bij de registry (o.a. .eu). Dit bericht wordt verzonden aan het adres dat in whois als contactadres van uw domeinnaam staat geregisreerd.
  • Voor domeinnamen die onder ICANN-regels vallen (o.a. .com en .net) geldt een wachtperiode van vijf dagen. Deze periode kan soms worden verkort door de verhuizing direct aan de huidige registrar te bevestigen.

Let op: heeft u een website en/of e-mail op uw domein en moet dit zonder onderbreking overgaan? Vul dan geen autorisatiecodes in maar zorg ervoor dat u eerst de juiste hostingdiensten aanvaagt en inricht. U kunt uw website eenvoudig testen op een tijdelijk adres dat u in Mijn NederHost kunt vinden. Als alle diensten naar wens zijn geeft u de benodigde autorisatiecode aan NederHost door en wordt uw domeinnaam verhuisd. Als u nader advies wilt voor een geruisloze overgang neem dan contact op met NederHost.

Ik ga mijn domeinnaam verhuizen; kan ik mijn website alvast testen?

Als u een geruisloze overgang wilt van uw website naar NederHost dan kunt u de bestelde website alvast testen voordat de domeinnaam is verhuisd. Zorg ervoor dat u geen autorisatiecode aan NederHost doorgeeft en geen verhuizing bevestigt. U kunt uw site inrichten en testen op het testadres dat in Mijn NederHost staat vermeld bij uw website. Zodra de site naar behoren werkt geeft u de autorisatiecode door aan NederHost en wordt uw domeinnaam verhuisd.

Door de website op deze manier over te zetten ontstaat er wel een ruime periode van ongeveer 24 uur waarin de website bij zowel uw oude provider als bij NederHost draait. Een kortere overgangsperiode is mogelijk door de domeinverhuizing afzonderlijk van de DNS-wijziging uit te voeren; hiervoor is echter wel medewerking van uw oude provider nodig. Neem contact op met NederHost als u assistentie nodig heeft bij het plannen van een naadloze overgang.

Kan ik een IDN-domeinnaam aanvragen via NederHost?

Een Internationalized Domain Name (IDN) is een domeinnaam die bijzondere tekens en/of accentletters bevat. Deze domeinnamen worden door o.a. webbrowsers omgezet naar een speciale codering (Punycode) die begint met de tekens 'xn--' en verder alleen de tekens a t/m z, de cijfers 0 t/m 9 en het afbreekstreepje bevat.

U kunt IDN-domeinnamen via NederHost bestellen. Als u bij de domeincontrole een domeinnaam met speciale tekens invult dan wordt deze automatisch omgezet naar Punycode, waarna deze Punycode-naam wordt gecontroleerd op beschikbaarheid. U kunt de domeinnaam beginnend met 'xn--' vervolgens op de gebruikelijke manier registreren en/of verhuizen.

Let op: IDN-domeinnamen zijn niet onder alle extensies beschikbaar, en de extensies die IDN wel ondersteunen hanteren vaak een lijst met toegestane speciale tekens. De controle op beschikbare domeinnamen houdt niet in alle gevallen rekening met de lijst van toegestane speciale tekens en accentletters. Hierdoor kan het voorkomen dat een domeinnaam met niet-toegestane tekens ten onrechte als beschikbaar wordt aangemerkt.

SSL-certificaten

Welk certificaat is voor mij geschikt?

Het voor u meest geschikte certificaat is afhankelijk van uw situatie. Alle SSL-certificaten zijn geschikt voor het verifiëren en versleutelen van een HTTPS- of SSL-verbinding en bieden in principe dezelfde mate van veiligheid. De verschillen tussen de certificaten vallen uiteen in twee aspecten:

  • De mate van verificatie: u kunt kiezen voor domeinvalidatie, organisatievalidatie (met uw organisatienaam in het certificaat) of uitgebreide validatie. Certificaten met uitgebreide validatie (EV) worden in de meeste webbrowsers expliciet als vertrouwd aangemerkt door het groen kleuren van de balk en/of direct weergevan van de naam van de certificaathouder.
  • Het aantal namen dat u kunt gebruiken. Certificaten worden gekoppeld aan een hostnaam en zijn in principe alleen voor die hostnaam geldig, een certificaat voor een wildcard kan worden gebruikt voor het beveiligen van alle labels die direct onder énén domeinnaam vallen. Het is niet mogelijk een EV-certificaat te gebruiken voor een wildcard.

NederHost helpt u graag met het selecteren van het voor uw situatie meest geschikte certificaat. Klik op Bestellen en beantwoord de vragen; u krijgt dan een duidelijk overzicht van de voor uw situatie van toepassing zijnde tarieven. Uw bestelling is uiteraard pas definitief nadat u het tarief heeft bevestigd.

Hoe verloopt de controle van mijn aanvraag?

De verstrekker van het certificaat zal controleren of u gerechtigd bent het certificaat aan te vragen. Deze validatie kan op verschillende manieren verlopen, afhankelijk van het gekozen type certificaat:

  • voor certificaten met domeinvalidatie ontvangt de beheerder van de domeinnaam (de administratieve contactpersoon of de systeembeheerder) per e-mail een verzoek om de certificaataanvraag goed te keuren,
  • voor certificaten met organisatievalidatie wordt ook telefonisch contact met u gezocht om de aanvraag te controleren; ook kan u worden gevraagd bepaalde bewijsstukken schriftelijk op te sturen,
  • bij certificaten met uitgebreide validatie worden daarnaast ook uw gegevens gecontroleerd in het handelsregister en/of andere relevante bronnen. Zie voor meer informatie hierover de EV Validation Requirements op de website van GeoTrust.

Bij de verificatie heeft u rechtstreeks te maken met de verstrekker van het certificaat waarbij de communicatie in principe in het Engels plaatsvindt. Als u hulp nodig heeft bij de verificatie van uw aanvraag dan kunt u natuurlijk contact opnemen met NederHost.

Is een duurder certificaat veiliger?

Nee, alle certificaten die NederHost aanbiedt bieden in principe dezelfde veiligheid.

Certificaten met uitgebreidere validatie kunnen in sommige gevallen sneller worden vertrouwd door eindgebruikers. Ook kan de dekking die de verstrekkende instantie biedt bij het onjuist uitgeven van een certificaat hoger zijn. De gebruikte versleuteling is echter voor alle door NederHost aangeboden certificaten identiek.

Hoe werkt een wildcard-certificaat?

Een wildcard-certificaat wordt door webbrowsers en de meeste andere software geaccepteerd voor alle namen die direct onder de naam van het certificaat vallen. Een wildcard wordt aangeduid met een asterisk (*). Een wildcard-certificaat voor *.nederhost.nl is bijvoorbeeld geldig voor www.nederhost.nl en anderenaam.nederhost.nl, maar niet voor www.subdomein.nederhost.nl.

Wildcard-certificaten zijn een factor drie tot vijf duurder dan certificaten die maar voor één naam geldig zijn, maar bieden wel de mogelijkheid om eenvoudig meerdere diensten aan te bieden via één gedeeld IP-adres.

Wat of wie is GeoTrust?

GeoTrust is de tweede grootste verstrekker van SSL-certificaten ter wereld en is actief in meer dan 150 landen. GeoTrust wordt door alle gangbare browsers erkend als certificaatautoriteit. De certificaten van GeoTrust met domeinvalidatie worden onder de naam RapidSSL verkocht. Zie voor meer informatie ook www.geotrust.com en www.rapidssl.com.

Kan ik ook een certificaat van Comodo, Symantec of Thawte aanvragen?

Standaard levert NederHost de gunstig geprijsde certificaten van GeoTrust. Het is echter ook mogelijk om certificaten van Comodo, Symantec of Thawte aan te vragen. Neem contact op met NederHost voor de mogelijkheden en tarieven.

Zowel Thawte als GeoTrust zijn onderdeel van Symantec.

Waar vind ik mijn Siteseal en wat zijn de garantiebedragen?

Als toegevoegde diensten bieden veel certificaatverstrekkers de mogelijkheid om een afbeelding op de website te plaatsen, of ze garanderen transacties tot een bepaald bedrag. NederHost vermeldt deze informatie niet omdat deze geen feitelijke veiligheid toevoegt. Als u toch geïnteresseerd bent hierin dan kunt u de volgende links volgen:

Een Amerikaanse CA, is dat wel veilig?

Ja, bij de aanvraag van een certificaat ontvangt de Certificate Authority (GeoTrust) alléén de publieke sleutel. Deze publieke sleutel wordt onderdeel van het certificaat en is openbare informatie die door iedere bezoeker van uw HTTPS-site direct automatisch wordt gedownload. De CA heeft voor het genereren van het certificaat uw geheime sleutel niet nodig en zal deze dus ook niet van NederHost ontvangen.

Dit betekent dat zelfs als de CA alle ontvangen informatie direct doorgeeft aan overheden of andere derden, deze partijen niet de mogelijkheid krijgen om gegevens te onderscheppen. Hiervoor is immers de geheime sleutel nodig.

Technische vragen

Waar vind ik gebruikersnaam en wachtwoord?

U kunt de gebruikersnaam die bij een dienst hoort vinden in Mijn NederHost; daar staat deze vermeld bij de instellingen van uw dienst bovenaan het scherm. Een gebruikersnaam bestaat uit drie letters en vijf cijfers, waarbij de letters verband houden met de dienst waaraan de gebruikersnaam is gekoppeld:

  • Domeinnamen: dom
  • Mailboxen: pop
  • MailGate bSMTP: bat
  • Webhosting (WebBasic, WebPlus en WebSpace): web

Het wachtwoord dat bij een dienst hoort wordt door NederHost in de wachtwoordkluis in Mijn NederHost geplaatst en blijft daar beperkte tijd zichtbaar. NederHost adviseert u dit wachtwoord zo snel mogelijk te veranderen. Bent u het wachtwoord kwijt en is het niet meer zichtbaar in de wachtwoordkluis? Dan kunt u een ticket openen om het wachtwoord opnieuw in te (laten) stellen.

Ik ben mijn wachtwoord kwijt, kunnen jullie mij een nieuwe mailen?

Nee, NederHost verstrekt wachtwoorden niet zomaar per e-mail. Een nieuw wachtwoord aanvragen is echter eenvoudig. Controleer eerst of u zelf direct klant bent bij NederHost; als u voor uw diensten aan een wederverkoper betaalt dan zult u bij hun moeten aankloppen voor de benodigde gegevens. Als u direct klant bent bij NederHost dan vindt u de benodigde informatie achter onderstaande link.

Meer informatie over het aanvragen van een nieuw wachtwoord

Hoelang duurt het voor DNS-wijzigingen worden overgenomen?

DNS-wijzigingen die u via Mijn NederHost of het servicepanel invoert worden zonder vertraging overgenomen op de primaire nameserver en zijn binnen een minuut bekend op de overige nameservers van NederHost. Hierna kan het maximaal 24 uur duren voor de wijziging door alle andere nameservers op het internet is overgenomen.

Als u een migratie probeert te plannen met een minimale overgangsperiode dan kunt u de 'TTL' (time to live) van het betreffende DNS-record verlagen. Denk eraan dat u dit tenminste 24 uur voor de geplande wijziging doet; het record met de verlaagde TTL moet immers zelf overal bekend zijn. De TTL kunt u wijzigen in het onderdeel 'DNS-beheer voor experts' in Mijn NederHost. Een redelijke waarde voor een geplande migratie is 600 seconden (tien minuten). Vergeet na de migratie niet de TTL weer aan te passen. Als u een record regelmatig wijzigt dan kunt u dit ook van een vaste lage TTL voorzien, in dat geval is een TTL van 3600 seconden (een uur) redelijk.

Hoe schakel ik IPv6 in voor mijn website?

Websites die na 6 juni 2012 zijn opgeleverd hebben IPv6 standaard ingeschakeld. In verband met oudere software die mogelijk niet goed overweg kan met IPv6-adressen is voor oude websites IPv6 nog niet automatisch ingeschakeld. U kunt dit zelf via Mijn NederHost regelen:

  • Ga naar de instellingen van uw website in Mijn NederHost.
  • Bij 'Instellingen' klikt u op 'IPv6 inschakelen voor uw website'.
  • Lees de informatie goed en klik rechtsonder op 'IPv6 inschakelen' om de wijziging te verwerken.

NederHost zorgt ervoor dat uw website binnen enkele minuten beschikbaar wordt gemaakt via IPv6. Let op: in verband met propagatie van de nieuwe DNS-records kan het maximaal 24 uur duren voor uw site overal ook via IPv6 bereikbaar is.

Uw website blijft uiteraard ook over IPv4 gewoon werken. Mocht u toch problemen ondervinden met IPv6 op uw website dan kunt u langs dezelfde weg IPv6 weer uit laten schakelen.

Hoeveel applicaties kan ik installeren op mijn website?

Naast de software die u zelf op uw website kunt plaatsen biedt NederHost automatisch te installeren applicaties aan. U kunt, binnen de schijfruimte en databases die bij uw website beschikbaar zijn, een onbeperkt aantal applicaties installeren. Er is dus geen limiet of quotum. Een aantal adviezen voor het gebruik van meerdere applicaties op één website:

  • installeer de verschillende applicaties ieder in een aparte subdirectory,
  • de meeste applicaties kunnen een database delen - maak hiervan gebruik waar mogelijk,
  • applicaties die u niet meer gebruikt kunt u het best verwijderen,
  • schakel automatische upgrades in voor uw applicaties zodat u zelf het overzicht niet verliest.

Naast de applicaties die NederHost aanbiedt met een geautomatiseerde installatie kunt u natuurlijk ook zelf software op uw website plaatsen.

Kan ik ook andere software draaien op mijn website?

Naast de applicaties die NederHost aanbiedt met geautomatiseerde installatie kunt u zelf ook software installeren op uw website. Vrijwel alle software die draait op een LAMP-omgeving (Linux, Apache, MySQL, Perl/PHP/Python) zal zonder problemen functioneren op uw webrumte bij NederHost. U kunt in Mijn NederHost zelf eventueel benodigde databases en bijbehorende gebruikers aanmaken.

Merk wel op dat u zelf verantwoordelijk bent voor het beheren van de software die u installeert op uw webruimte bij NederHost. Dit betekent o.a. dat u ervoor dient te zorgen dat (security-)patches voor de door u gebruikte software vlot worden geïnstalleerd.

Hoe is PHP bij NederHost geconfigureerd?

NederHost draait PHP met SuPHP, wat betekent dat PHP-scripts onder uw gebruikersnaam draaien. Dit zorgt ervoor dat defecten in scripts van anderen geen schade op uw website kunnen aanrichten. Het is hierdoor ook niet noodzakelijk om safe mode of andere specifieke beperkingen toe te passen.

NederHost biedt verschillende versies van PHP aan. U kunt de versie die u standaard gebruikt op uw website instellen via Mijn NederHost; als u dit niet wijzigt dan draait uw website op PHP 5.3. De configuratie is geheel aan te passen door het plaatsen van een eigen php.ini of .user.ini-bestand. Zie hieronder voor de standaardconfiguratie voor de verschillende beschikbare versies:

Installeert NederHost automatisch updates voor de software op mijn website?

Applicaties die u op uw website installeert vanuit Mijn NederHost kunt u door NederHost automatisch laten updaten. Hiervoor kiest u tijdens de installatie (of later) de gewenste updatestrategie. Er zijn drie mogelijkheden:

  • Updates uitschakelen; u ontvangt bericht zodra een update beschikbaar is en kunt deze vervolgens zelf uitvoeren.
  • Automatisch upgraden naar de nieuwste minor update; software wordt bijgewerkt naar de nieuwste minor-revisie van de versie die u gebruikt. In de meeste gevallen betekent dit dat versie 1.2.3 automatisch wordt bijgewerkt naar 1.2.4 maar niet naar 1.3.0.
  • Automatisch upgraden naar de nieuwste versie; hiermee weet u zeker dat u altijd de nieuwste versie gebruikt van deze applicatie.

Na installatie kunt u deze instelling op ieder moment aanpassen. Welke optie u ook kiest, u houdt altijd de mogelijkheid om zelf direct een update uit te voeren.

Voor software die u zelf heeft geplaatst op de NederHost-servers geldt dat u deze ook zelf moet bijwerken naar de nieuwste versie. Als de door u geïnstalleerde applicatie ook wordt aangeboden als automatische installatie dan kunt u overwegen over te stappen.

Alle andere software die gebruikt wordt om uw website beschikbaar te maken (zoals Apache, PHP, Perl, Python en Ruby) worden door NederHost up-to-date gehouden.

Wat is het verschil tussen SSL, TLS en HTTPS?

SSL (Secure Sockets Layer) en TLS (Transport Layer Security) zijn standaarden voor het versleutelen van verbindingen tussen clients en servers. TLS is een directe opvolger van SSL en biedt in principe dezelfde functionaliteit; beide termen worden daarom vaak als synoniem voor elkaar gebruikt. HTTPS is een bekend protocol voor het versleutelen van de verbinding met een website en is in feite HTTP over SSL/TLS. Hetzelfde geldt voor IMAPS, POPS en FTPS (of FTP-SSL); in alle gevallen staat de S voor Secure. De SSL-certificaten die NederHost levert zijn te gebruiken voor al deze protocollen.

Wat zijn X.509, PEM, CSR en PKI?

U kunt deze termen tegenkomen in de context van SSL-certificaten. PKI (Public Key Infrastructure) is een algemene naam voor het gehele systeem van waarborgen door middel van certificaten, waarvan X.509 een specifieke implementatie is die is gestandaardiseerd door de ITU (International Telecommunication Union). Een CSR is een cryptografisch ondertekend verzoek om een bepaald certificaat aan te vragen. PEM- en DER-bestanden zijn variaties van een bestandsformaat waarin certificaten, CSRs en andere relevante bestanden worden uitgewisseld. DER is een binair formaat, PEM is de versie die geschikt is voor verzending via e-mail of als gewone tekst.

U kunt degewenst NederHost het gehele sleutelbeheer in handen geven; u heeft dan zelf niet te maken met deze termen. Wij zorgen dan voor de generatie van de sleutels, het maken van het CSR en het installeren van het certificaat op uw WebPlus-site.

Wat is RSA?

RSA is een encryptiealgoritme dat gebruikmaakt van asymmetrisch encryptie. Hierbij wordt een sleutelpaar gegenereerd bestaande uit een geheime en een openbare sleutel. Gegevens die met de openbare sleutel worden versleuteld kunnen alleen met de geheime sleutel worden gelezen en vice versa. Een SSL-certificaat bevat de openbare sleutel van een specifieke website of andere dienst, met een cryptografische handtekening van de verstrekker als waarborg voor de correctheid van de sleutelinformatie.

Kan ik e-mail ook op mijn smartphone ontvangen?

Uw mailbox werkt op ieder apparaat dat e-mail via POP3 of IMAP ondersteunt, ook e-mail lezen op uw smartphone is dus geen enkel probleem. Als u uw e-mail vanaf meerdere apparaten leest dan adviseert NederHost u om gebruik te maken van IMAP zodat u overal bij uw e-mailfolders kunt.

Kan ik een website draaien op een .tel-domein?

Het .tel-domein heeft een speciale functie en dient primair voor het toegankelijk maken van contactinformatie. De registry die domeinnamen onder .tel beheert voert het technisch beheer van deze domeinnamen zelf uit en staat niet toe dat webhosting (of andere diensten) worden gekoppeld.

Het is wél mogelijk om mailhosting te koppelen aan uw .tel-domeinnaam; hiervoor kunt u langs de gebruikelijke weg maildiensten bestellen.

Hoe voert NederHost backups uit?

NederHost past een vierlaags strategie toe om uw gegevens te beschermen tegen verlies:

  • De eerste laag bestaat uit het opslaan van e-mail en websites op een RAID-5 array. Hierdoor kan een defecte schijf eenvoudig en zonder downtime worden vervangen.
  • De tweede laag bestaat uit het realtime spiegelen van de gehele opslagserver naar een tweede identieke opslagserver met DRBD. Hierdoor kan bij een ernstig hardwaredefect op de opslagserver worden overgeschakeld naar de secundaire opslagserver die daarmee automatisch de primaire opslagserver wordt. Het overschakelen van server veroorzaakt slechts enkele minuten downtime en wordt door NederHost ook gebruikt om de lengte van onderbrekingen door onderhoud aan opslagservers te beperken.
  • De derde laag bestaat uit het maken van dagelijkse backups op bestandsniveau. Bij datacorruptie of onbedoelde verwijdering van gegevens door de klant kunnen gegevens tot drie weken terug worden hersteld. NederHost maakt backups met behulp van rsync op een derde opslagsysteem. Omdat de backups op bestandsniveau worden uitgevoerd zijn de gevolgen van een eventuele corrupte backup minimaal.
  • De vierde laag is het maken van dagelijkse offsite backups. Hierbij worden de onsite backups via een versleutelde verbinding gekopieerd naar een ander datacentrum. De offsite backups worden op een versleutelde schijf op eigen hardware opgeslagen en zeven dagen bewaard.

Uiteraard adviseren we u om, waar mogelijk, ook zelf backups te maken van uw websites en (belangrijke) e-mail. Als u meer informatie wilt over de manier waarop NederHost uw gegevens beschermt neem dan contact met ons op.

DNSSEC

Wat is DNSSEC?

Met DNSSEC worden antwoorden uit het DNS-systeem cryptografisch ondertekend waarmee het onmogelijk moet worden om deze antwoorden 'stiekem' aan te passen. Hierdoor wordt de zogenaamde man-in-the-middle aanvalsmethodiek op het niveau van DNS onmogelijk gemaakt. Uitgebreide informatie over DNSSEC kunt u elders op deze website vinden.

Meer informatie over DNSSEC

Ondersteunt NederHost DNSSEC?

Ja, DNSSEC wordt volledig ondersteund:

  • Als u gebruik maakt van de NederHost-nameservers dan wordt uw zone standaard automatisch door nederHost ondertekend. U hoeft hier verder niets voor te doen of in te stellen.
  • Mits ondersteund voor de betreffende extensie worden door NederHost tevens de benodigde DS-records ingesteld. U kunt ook DS-records voor uw eigen naemservers laten opnemen.
  • Als u uw nameservers in eigen beheer draait en gebruik maakt van NederHost als secundaire nameserver dan kunt u ook DNSSEC op de gebruikelijke manier configureren. Aanwezige DNSKEY, RRSIG, NSEC en NSEC3-records worden keurig overgenomen en aan clients die daarom verzoeken meegestuurd.

Voor het inschakelen van DNSSEC worden geen kosten in rekening gebracht.

Het instellen van DS-records is mogelijk voor domeinnamen onder de volgende top level domains: .be, .com, .de, .net, .nl, .org, .se, en .uk.

Worden er kosten in rekening gebracht voor DNSSEC?

Nee, het gebruik van DNSSEC is gratis, ongeacht of u gebruik maakt van de NederHost-nameservers of uw eigen nameservers. NederHost moedigt het gebruik van DNSSEC aan en wordt hierin gesteund door o.a. de .nl-registry. Sinds december 2012 wordt DNSSEC standaard ingeschakeld op iedere domeinnaam, u hoeft hier dus niets voor te doen.

Hoe wijzig ik de DNSSEC-instellingen van mijn domeinnaam?

U kunt de DNSSEC-instellingen van uw domeinnaam wijzigen via Mijn NederHost, mits u het tonen van de 'expert'-instellingen daar heeft ingeschakeld. Zie voor meer informatie het helpdeskartikel over DNSSEC.

Hoe voer ik een secure verhuizing uit?

Standaard wordt bij het wijzigen van de nameservers van uw domeinnaam gekozen voor een 'insecure rollover', wat betekent dat de DNSSEC-beveiliging tijdelijk wordt opgeheven. Dit is over het algemeen niet bezwaarlijk en zeker te prefereren boven een 'bogus' zone die niet valideert. Als u de domeinnaam wilt verhuizen zonder dat de DNSSEC-beveiliging tijdelijk wordt opgeheven dan is dat mogelijk, mits de beheerder van uw huidige nameservers hieraan meewerkt.

Standaard wordt uw domeinnaam bij verhuizing zo gewijzigd dat de nameservers van NederHost direct worden ingesteld. Om een secure verhuizing uit te voeren is het echter noodzakelijk de nameserverwijziging pas na de verhuizing in te stellen. Bij het afronden van uw bestelling doet u daarom het volgende:

  • Kies op het laatste scherm in het blok 'Nameservers' voor 'Wijzigen'.
  • Kies de optie 'Laat de nameservers en DNSSEC-instellingen van de te verhuizen domeinnamen ongewijzigd' en klik op Volgende.

Bij het verhuizen van uw domeinnaam blijven de nameservers nu in eerste instantie ongewijzigd. Zodra uw domeinnaam actief is gaat u in Mijn NederHost naar de instellingen van uw domeinnaam en voert u de nameserverwijziging in. Kies bij 'Wijzigingsmethode' voor 'doorlopend secure' en klik op Opslaan. Uw wijziging wordt nu verwerkt in een 'secure rollover'.

Voor het gebruiken van een secure rollover is het nodig dat zowel de oude als de nieuwe DNSKEY-records in alle betrokken nameservers worden gepubliceerd. Zie voor meer informatie hierover ook het helpdeskartikel over DNSSEC.

Ondersteunt NederHost DANE?

Ja, mits u de expertinstellingen in Mijn NederHost heeft ingeschakeld kunt u eenvoudig TLSA-records instellen voor gebruik met DANE (DNS-based Authentication of Named Entities, beschreven in RFC 6698). Merk op dat DANE als standaard nog niet is aangenomen en ondersteuning door clientsoftware daardoor minimaal of geheel afwezig zal zijn. NederHost ondersteunt ook SSHFP-records die geen onderdeel uitmaken van DANE maar een soortgelijk doel dienen voor SSH-servers.

U kunt TLSA- en SSHFP-records instellen vanuit Mijn NederHost op één van de volgende manieren:

  • u kunt uiteraard de in te stellen records zelf opgeven,
  • u kunt voor TLSA-records een certificaat uploaden; de benodigde TLSA-records worden dan automatisch voor u uitgerekend,
  • of u laat de TLSA- of SSHFP-records helemaal automatisch instellen door alleen aan te geven op welke host en poort de betreffende dienst draait; de benodigde cryptografische gegevens worden automatisch opgehaald, geverifëerd door u en vervolgens gepubliceerd in DNS.

Door gebruik te maken van de functionaliteit om deze records automatisch in te stellen voorkomt u fouten bij het berekenen of overnemen van de (vaak zeer lange) hashes.

Hoe is DNSSEC technisch ingericht bij NederHost?

Het gebruik van DNSSEC op de NederHost-nameservers is volledig geautomatiseerd. NederHost benadrukt graag dat voor het beveiligen van uw domeinnaam op onze nameservers geen technische kennis van u wordt gevraagd; DNSSEC staat daarom standaard ingeschakeld. Voor geïnteresseerde techneuten lichten we graag de technische inrichting van DNSSEC bij NederHost kort toe.

Het ondertekenen van de records is volledig geautomatiseerd met 'live signing' door PowerDNS. De zone signing keys worden automatisch iedere drie maanden geroteerd.. De zone signing keys worden op hun beurt ondertekend door een key signing key die in principe niet wordt geroteerd (behalve in bijzondere situaties) en die dient als secure entry point. Aan de hand van het secure entry point worden DS-records gegenereerd die in bovenliggende TLD-zones kunnen worden geplaatst (mits ondersteund).

  • RRSIG-records zijn één tot twee weken geldig op het moment van uitgifte (om historische redenen steeds tot de donderdag over een week).
  • DNSKEY-records met flags 256 worden gebruikt als zone signing keys. Er zijn op ieder moment tenminste twee en hooguit drie zone signing keys aanwezig in de zone:
    • De actieve zone signing key wordt gebruikt voor het genereren van RRSIG-records.
    • De volgende zone signing key wordt nog niet gebruikt voor ondertekening maar staat wel al in de zone om zeker te zijn van een tijdige propagatie.
    • De vorige zone signing key wordt bij iedere rotatie gedurende een beperkte tijd in de zone gepubliceerd zodat ook oude RRSIG-records nog valideren. Na zestien dagen wordt de oude zone signing key automatisch uit de zone verwijderd.
  • DNSKEY-records met flags 257 worden gebruikt als key signing keys. Hiermee worden alleen de zone signing keys getekend. Bij normale productie is er één (actieve) key signing key in de zone aanwezig. Iedere zone heeft zijn eigen key signing key die alleen in bijzondere omstandigheden wordt geroteerd.
  • NederHost gebruikt algoritme 8 (RSA met SHA256-hashing) voor de sleutels. De zone signing keys zijn 1024 bits lang, de key signing keys 2048 bits.
  • NederHost gebruikt standaard NSEC3 voor ondertekende ontkenningen, op verzoek kan hiervoor ook NSEC worden gebruikt. Over het algemeen wordt NSEC3 boven NSEC geprefereerd omdat het 'zone walking' vrijwel onmogelijk maakt.

HTTPS via Let's Encrypt

Wie of wat is Let's Encrypt?

Let's Encrypt is een gratis te gebruiken, open en geautomatiseerde Certificate Authority (CA) die wordt beheerd door de Internet Security Research Group (ISRG). De ISRG is een Amerikaanse non-profit organisatie.

Voor meer informatie over Let's Encrypt kijk u op www.letsencrypt.org.

Hoe gaat Let's Encrypt om met mijn gegevens?

Als NederHost een certificaat voor uw domein aanvraagt dan ontvangt Let's Encrypt geen persoonsgegevens van u. De enige gegevens die NederHost uitwisselt met Let's Encrypt zijn de domeinnamen waarop het certificaat komt te draaien en de door NederHost gegenereerde publieke sleutel. Er worden geen e-mailadressen of andere gegevens van u doorgegeven. NederHost treedt op als contactpersoon voor uw domeinnamen, maar zelfs van NederHost heeft Let's Encrypt alleen een e-mailadres en een publieke sleutel in bezit.

Welke domeinnamen komen in het certificaat te staan?

Als u uw website beveiligt met een Let's Encrypt-certificaat dan worden in principe alle domeinnamen die aan uw website zijn verbonden, inclusief domeinaliassen, in het certificaat vermeld.

Voor een website die is geconfigureerd op een wildcard-hostnaam (waarvan de naam begint met eem asterisk '*') wordt het certificaat standaard gekoppeld aan de domeinnaam zonder voorvoegsel en de domeinnaam met als subdomein 'www'. Als u extra subdomeinen wilt laten vermelden in het certificaat dan kunt u deze opgeven na het inschakelen van de 'expert'-modus in Mijn NederHost.

NederHost beperkt het totaal aantal namen dat kan worden gekoppeld aan een certificaat tot vijftig, en adviseert u niet meer dan twintig namen te koppelen om te voorkomen dat het opzetten van de HTTPS-verbinding onnodig lang duurt.

Kan ik zelf het Let's Encrypt-certificaat aanvragen?

Het staat u uiteraard vrij om voor uw eigen server ook gebruik te maken van Let's Encrypt. U moet in dat geval echter wel zelf het certificaat aanvragen, NederHost kan dit niet voor u doen. Voor het aanvragen van een certificaat is het noodzakelijk dat u zelf rechtstreeks communiceert met de API van Let's Encrypt. De redenen hiervoor zijn:

  • Voor het genereren van een verzoek voor een certificaat is de geheime sleutel nodig; het is echter veiliger als u deze geheime sleutel alleen gebruikt op de server vanaf waar u de door het certificaat beveiligde gegevens gaat verwerken.
  • De door Let's Encrypt uitgegeven certificaten zijn slechts drie maanden geldig en worden daarom geautomatiseerd via de API verlengd. Het uitgeven van een nieuw certificaat dat steeds binnen drie maanden door u moet worden vervangen is simpelweg niet praktisch.

Merk op dat u de verificatie van uw domeinnaam bij Let's Encrypt slechts eenmalig hoeft uit te voeren, waarna u met behulp van uw geheime accountsleutel de benodigde certificaten kunt aanvragen.

Als u een certificaat wilt aanvragen via NederHost dat u eenvoudig zelf kunt downloaden dan kunt u een commercieel certificaat aanvragen.

Wat zijn de voordelen van een commercieel certificaat boven Let's Encrypt?

Bij NederHost kunt u ook een commercieel certificaat aanvragen, de zogenaamde DV-, OV- en EV-certificaten. Deze certificaten bieden dezelfde veiligheid als een Let's Encrypt-certificaat, maar bieden een aantal voordelen:

  • DV- en OV-certifcaten zijn ook aan te vragen voor een wildcard, zoals *.uwdomein.nl. Let's Encrypt-certificaten zijn altijd gekoppeld aan specifieke hostnames.
  • EV-certificaten zijn maximaal twee jaar geldig, en DV- en OV-certificaten zelfs maximaal drie jaar. Deze certificaten hoeven dus veel minder vaak te worden vervangen dan Let's Encrypt-certificaten die maximaal drie maanden geldig zijn.
  • Commerciële certificaten kunnen desgewenst ook worden gedownload in Mijn NederHost om te installeren op uw eigen server of applicatie.
  • In een OV- of EV-certificaat wordt de naam van uw organisatie vermeld zodat bezoekers van uw website weten met wie ze te maken hebben.
  • EV-certificaten geven uw organisatienaam weer in het groen of in een groene balk in de browser van uw bezoekers.

Als u twijfelt dan weerhoudt niets u er natuurlijk van om eerst Let's Encrypt te proberen en later alsnog over te stappen naar een commercieel certificaat.

Administratieve vragen

Wordt mijn domeinnaam automatisch verlengd?

Uw domeinnaam wordt in de meeste gevallen automatisch door NederHost verlengd tot wederopzegging.

Als u als consument domeinnamen registreert onder andere extensies dan .nl, .be of .eu dan worden deze domeinnamen niet automatisch verlengd. U kunt deze domeinnamen vanaf ongeveer twee maanden voor de vervaldatum zelf verlengen vanuit Mijn NederHost. Vanaf ongeveer zes weken voor de vervaldatum zal NederHost u ook per e-mail herinneren aan het tijdig verlengen van uw domeinnamen. De reden dat deze domeinnamen niet automatisch worden verlengd is dat een stilzwijgende verlenging van een overeenkomst met een jaar wettelijk niet is toegestaan. Het is daarom helaas niet mogelijk om van deze regel af te wijken.

Domeinnamen onder .nl, .be en .eu hoeft u nooit automatisch te verlengen; voor consumenten zijn deze domeinnamen na het eerste jaar per maand opzegbaar.

Let op: ontvangt u aanbiedingen die niet afkomstig zijn van NederHost en/of wordt u gevraagd informatie over uw domeinnaam te geven op een andere site dan die van NederHost, ga hier dan niet op in. Het verlengen van uw domeinnaam gebeurt altijd op de website van NederHost. Neem bij twijfel contact met ons op.

Hoe geef ik een adreswijziging door?

Bij verhuizing kunt u uw adreswijziging aan NederHost doorgeven op één van de volgende manieren:

  • U kunt de adreswijziging zelf invoeren bij het onderdeel Uw gegevens in Mijn NederHost. Wijzigingen die u hier invoert worden direct verwerkt.
  • U kunt uw wijziging ook schriftelijk doorgeven door een ondertekende adreswijziging aan ons postadres.
  • Als u bij uw aanmelding bij NederHost uw inschrijvingsnummer van de Kamer van Koophandel heeft opgegeven, en uw adres is in het handelsregister reeds aangepast, dan kunt u ook via e-mail laten weten dat uw adres is gewijzigd. NederHost neemt dan het nieuwe adres over uit het handelsregister.

NederHost kan helaas geen adresgegevens via e-mail accepteren omdat de herkomst van e-mail door ons niet is te controleren.

Als u de adreswijziging ook voor uw domeinnamen wilt doorvoeren dan kiest u bij de instellingen van uw domeinnaam in Mijn NederHost voor de optie om de whois-gegevens aan te passen. Vervolgens kunt u het nieuwe adres invoeren. U kunt een wijziging van whois-gegevens eventueel ook via een ticket aanvragen.

Hoe kan ik opzeggen?

U kunt uw opzegging eenvoudig online doorgeven aan NederHost:

  • door de opzegging zelf in te voeren in Mijn NederHost, bij de instellingen van uw dienst,
  • of door een ticket te openen in Mijn NederHost en hierin uw opzegging door te geven.

In beide gevallen logt u in met uw klantcode en het bijbehorende wachtwoord. Als u geen toegang meer heeft tot Mijn NederHost dan kunt u uw opzegging ook schriftelijk doorgeven middels een ondertekende opzegging. Deze stuurt u vervolgens aan NederHost op:

  • per post aan NederHost, Unit G200, Keurenplein 41, 1069 CD Amsterdam,
  • of per e-mail als zwart/wit scan op 300 DPI in PDF- of PNG-formaat (niet groter dan 1 MB) aan contact@nederhost.nl.

Opzeggingen via e-mail of post die niet zijn voorzien van een handtekening kan NederHost helaas niet in behandeling nemen. Ongeacht de wijze waarop u uw opzegging doorgeeft wordt deze binnen enkele dagen bevestigd per elektronisch ondertekende e-mail aan het bij NederHost bekende contactadres.

Wat is de opzegtermijn?

De opzegtermijn bedraagt één maand. Het moment waarop de opzegging precies ingaat is verschillend voor zakelijke klanten en consumenten:

  • Voor zakelijke klanten gaat de opzegging altijd in per eind van de huidige factuurperiode (met inachtneming van de opzegtermijn).
  • Voor consumenten gaat de opzegging in aan het eind van de contractperiode (met inachtneming van de opzegtermijn); als het contract echter reeds stilzwijgend is verlengd dan gaat de opzegging in precies een maand nadat deze door NederHost wordt ontvangen.

In aanvulling hierop geldt voor consumenten dat sommige domeinnamen niet stilzwijgend worden verlengd. Domeinnamen onder o.a. de extensies .com, .net en .org moeten expliciet worden verlengd; als dit niet gebeurt dan vervallen deze domeinnamen automatisch. U wordt geruime tijd voor de vervaldatum aan deze verlenging herinnerd per e-mail.

Ik heb mijn domeinnaam via een derde partij bij NederHost geregistreerd; hoe verhuis ik deze domeinnaam?

Als u uw domeinnaam via een reseller of andere derde partij bij NederHost heeft geregistreerd dan heeft u geen rechtstreekse overeenkomst met NederHost. U kunt dus ook niet inloggen op Mijn NederHost om de voor de verhuizing benodigde gegevens te ontvangen. Voor het verhuizen van uw domeinnaam neemt u in dat geval in eerste instantie contact op met de partij die uw domeinnaam namens u bij NederHost beheert.

Als de betreffende partij niet wil meewerken met het verhuizen van uw domeinnaam dan kunt u uw verzoek rechtstreeks aan NederHost richten. Een belangrijke voorwaarde hiervoor is dat u wel als houder van de domeinnaam in whois staat geregistreerd. Stel uw verzoek op schrift en onderteken dit. Stuur dit aan NederHost met de volgende aanvullende documentatie:

  • een kopie van uw legitimatie (paspoort of rijbewijs, u kunt uw BSN en/of pasfoto onleesbaar maken),
  • een kopie van een uittreksel van de Kamer van Koophandel of ander bedrijfsregister waarin u staat vermeld als tekenbevoegd (indien de houder van de domeinnaam een organisatie is).

Uw verzoek en de aanvullende documentatie kunt u aan NederHost per e-mail (als 200 DPI zwart/wit-scan), per post of per fax.

Wat gebeurt er bij overschrijding van de hoeveelheid vrij dataverkeer?

NederHost hanteert een soepel beleid met betrekking tot verkeerslimieten. Uitgangspunt is dat uw website gewoon blijft functioneren zolang deze geen overlast veroorzaakt, ongeacht of deze iedere maand onder de verkeerslimieten blijft. Als uw website gedurende langere tijd substantieel meer verkeer veroorzaakt dan bij uw dienst is inbegrepen dan treedt NederHost met u in overleg. U kunt de dienst dan uitbreiden, tijdelijk laten blokkeren of opzeggen.

NederHost zet dus geen websites op zwart vanwege een gewone verkeersoverschrijding, en brengt gewoon dataverkeer niet achteraf in rekening zonder hierover met u contact te hebben gehad. Alleen als uw website zeer veel verkeer en/of overlast veroorzaakt dan behoudt NederHost zich het recht voor uw site tijdelijk te blokkeren conform artikel 3 van onze algemene voorwaarden.

Kan ik mijn gegevens in whois laten verbergen?

In de whois-database wordt de eigenaar van een domeinnaam vermeld. In de meeste gevallen is het whois-register openbaar en door iedereen te raadplegen. In sommige gevallen kan uw informatie worden verborgen. De mogelijkheden verschillen per TLD. Hieronder staan de mogelijkheden voor de meestgebruikte TLDs.

.biz, .com, .info, .me, .net en .org

Standaard worden alle gegevens van de houder in de publieke whois getoond. Om uw gegevens te verbergen kunt u gebruik maken van een whoisproxy-dienst. De kosten hiervan bedragen € 1,50 exclusief btw per jaar of gedeelte daarvan. De voorwaarden voor gebruik van deze dienst vindt u op http://www.whoisproxy.com/terms-and-conditions.php.

Als u gebruik wilt maken van whoisproxy dan kunt u hiervoor een ticket openen in Mijn NederHost. Geef hierin aan dat u akkoord bent met de extra kosten en de voorwaarden van whoisproxy.com.

.nl

Standaard wordt alleen de houdernaam vermeld in de publieke whois, overige gegevens worden niet vermeld. Andere registrars en specifieke partijen (o.a. juristen) kunnen echter uw informatie zonder beperkingen opvragen. Voor specifieke gevallen waarin een concrete reden is om uw gegevens te verbergen kunt u gebruik maken van de 'opt out'-regeling van SIDN.

.tel

Als u een .tel-domeinnaam op persoonlijke titel (dus niet op bedrijfsnaam) vastlegt dan kunt u een aantal gegevens in whois laten verbergen. Hiervoor worden geen kosten in rekening gebracht. Neem contact op met NederHost voor meer informatie.

Onder welke wetgeving vallen de gegevens die ik opsla op de servers van NederHost?

De inhoud van uw website of mailbox bij NederHost bevindt zich op ons opslagcluster in Amsterdam. Uw gegevens worden niet buiten Nederland opgeslagen, ook niet als backup. NederHost is een Nederlands bedrijf dat geen banden heeft met een in een ander land gevestigde onderneming, wat betekent dat de door u bij ons opgeslagen gegevens alleen onder de Nederlandse (en Europese) wetgeving vallen.

Voor de gegevens die u opgeeft bij het registreren van een domeinnaam ligt de zaak ingewikkelder. Deze gegevens worden door de registry opgeslagen en vallen daarom tevens onder de wetgeving van het land waarin de registry is gevestigd. Voor landcode-domeinen geldt dat de registry meestal is gevestigd in het land waartoe het landcode-domein behoort, voor generieke domeinen (zoals .com, .net, .biz etc.) worden de gegevens meestal in Duitsland en/of de Verenigde Staten opgeslagen. Op deze gegevens kan buitenlandse wetgeving zoals de Patriot Act dus van toepassing zijn.

Voor meer informatie over de wijze waarop NederHost uw gegevens verwerkt bekijkt u onze privacyverklaring.

Mag ik gegevens onleesbaar maken op een paspoortkopie?

NederHost vraagt in sommige gevallen om een kopie van uw legitimatiebewijs, bijvoorbeeld bij het schriftelijk aanvragen van een nieuw wachtwoord, bij de aanvraag of verhuizing van sommige domeinnamen en in sommige gevallen bij het verlenen van een machtiging tot automatische incasso. NederHost vraagt hierom om uw identiteit te kunnen vaststellen. Niet alle gegevens hoeven hiervoor echter leesbaar te zijn.

NederHost adviseert u de volgende voorzorgsmaatregelen te nemen bij het versturen van een kopie van uw legitimatie:

  • gebruik een zwart/wit-kopie; gegevens zoals naam, geboortedatum en documentnummer moeten wel leesbaar zijn,
  • maak uw BSN, sofinummer, persoonsnummer of fiscaal nummer onleesbaar (NederHost heeft dit nummer niet nodig),
  • maak dit nummer ook onleesbaar in de coderegel onderaan uw legitimatiebewijs,
  • zet over uw pasfoto met grote letters NH,
  • op de kopie kunt u verder "NederHost" en de opstuurdatum vermelden.

Uptime en onderbrekingen

Hoe wordt de beschikbaarheid van hosting gemeten?

In aanvulling op de continue interne monitoring door NederHost wordt de beschikbaarheid van de belangrijkste hostingdiensten ook gemeten door Pingdom. Dit bedrijf controleert de beschikbaarheid van de hostingdiensten van NederHost iedere minuut vanaf locaties verspreid over Europa en Noord-Amerika en publiceert de resultaten hiervan op onze Pingdom-statuspagina.

Met behulp van de meetresultaten wordt door ons hiernaast de beschikbaarheid van de diensten over een langere periode berekend; deze vindt u terug op het dashboard.

Telt onderhoud mee bij het bepalen van de totale hoeveelheid downtime?

NederHost kan in de meeste gevallen onderhoud uitvoeren zonder websites of e-mail down te brengen; eventuele downtime is over het algemeen beperkt tot minuten. Voor het bepalen van eventuele SLA-uitkeringen wordt downtime veroorzaakt door vooraf aangekondigd onderhoud wel uitgesloten.

Bij de metingen die Pingdom voor NederHost uitvoert en die op het dashboard worden gepubliceerd wordt echter geen rekening gehouden met de oorzaak van geconstateerde downtime. Als uw website wegens gepland onderhoud onbereikbaar is dan ziet u dit dus terug in de aldaar gepubliceerde beschikbaarheidspercentages.

Waarom wordt uptime soms uitgedrukt met twee of drie cijfers achter de komma in plaats van vier?

De metingen van Pingdom worden iedere minuut uitgevoerd, wat betekent dat de resolutie of nauwkeurigheid van deze metingen ca. een minuut bedragen. Downtime wordt dus altijd gemeten in hele minuten. Afhankelijk van de periode waarover de uptime wordt berekend is het dan niet altijd zinvol om meer dan twee of drie cijfers achter de komma weer te geven omdat de benodigde nauwkeurigheid ontbreekt.

Over een periode van drie maanden staat een minuut downtime gelijk met een vermindering van de beschikbaarheid van ongeveer 0,0007% - het heeft dus geen zin om de uptime nauwkeuriger uit te drukken dan met drie cijfers achter de komma.

Over periodes van een jaar of langer drukt NederHost de uptime altijd uit als een percentage met vier cijfers achter de komma. Een uptime van 99,9998% gemeten over een periode van twaalf maanden betekent dat die dienst in het afgelopen jaar een tot twee minuten onbereikbaar was.