Een laatste terugblik op 2011

2 januari 2012

Nu 2012 echt is begonnen blikt NederHost nog een laatste keer terug op 2011 met een overzicht van de gerealiseerde beschikbaarheid van alle websites en e-maildiensten. NederHost laat de beschikbaarheid van alle hostingdiensten meten door Pingdom. In onderstaande tabel is voor iedere dienst de beschikbaarheid in 2011 weergegeven, en het aantal onderbrekingen langer dan twee minuten dat is gemeten door Pingdom of door ons is vastgesteld, verdeeld naar oorzaak.

Dienst Uptime Storingen Geplande onderbrekingen
FTP 99,998% 1 2
Mailbox (IMAP) 99,991% 1 2
Mailbox (POP) 99,997% 1 2
Primary MX (e-mail ontvangen) 99,997% 2 0
SMTP (e-mail verzenden) 99,997% 0 0
Webhosting (HTTP) 99,992% 3 2

Twee van de drie storingen op het webhostingplatform hadden impact op slechts een deel van de websites of bezoekers. In één geval ging het om een storing op de MySQL-server db.nederhost.nl, dit raakte dus alleen websites die voor correct functioneren van de database afhankelijk zijn. In de tweede gedeeltelijke storingen werd ongeveer een kwart van de bezoekers getroffen (omdat de storing zich op één clusternode afspeelde).

De langste onderbreking van 2011 speelde zich af op 15 januari; vanaf 1:07 ’s nachts waren alle diensten een kwartier onbereikbaar in verband met aangekondigd onderhoud aan de fileservers. De langste storing op het webhostingplatform duurde vijf minuten en speelde zich af op 23 april.

Door goed gebruik te maken van loadbalancing is downtime door onderhoud een zeldzaam verschijnsel aan het worden. Slechts in een zeer beperkt aantal gevallen, bijvoorbeeld bij groot onderhoud aan het opslagplatform, is het noodzakelijk om diensten (kort) down te brengen. Hierdoor wordt de beloofde 99,9% beschikbaarheid ruimschoots gehaald.

Kijk voor meer informatie over de beschikbaarheid van onze hostingdiensten en andere metingen, zoals de hoeveelheid spam die we uitfilteren en de beantwoordingstermijn van tickets, op het dashboard.