Het mailfilter tegen spam en virussen instellen

Als je gebruikmaakt van de standaardinstellingen voor je e-mail dan staan virus- en spamfilter ingeschakeld met een voor spam medium-strenge drempelwaarde. Je kunt dit echter altijd veranderen vanuit Mijn NederHost.

Voor het wijzigen van het mailfilter ga je in Mijn NederHost naar de instellingen van je mailbox of bSMTP-queue. Kies vervolgens 'Mailfilter tegen spam en virussen instellen'.

  • Het virusfilter kan alleen in- of uitgeschakeld worden. Tenzij je goede redenen hebt om het virusfilter (tijdelijk) uit te schakelen adviseert NederHost om dit filter altijd ingeschakeld te hebben. Gebruik in aanvulling hierop een virusscanner op de computer(s) waarmee je e-mail leest.
  • Voor het spamfilter kunnen de blokkeerdrempels worden aangepast. Voor iedere e-mail berekent NederHost een waarde, waarbij hogere waarden aangeven dat de e-mail waarschijnlijker spam is. Over het algemeen kun je er vanuit gaan dat een e-mail met een waarde van 6 of hoger vrijwel zeker spam is. Een drempelwaarde van 4 is goed om de meeste spam te blokkeren met een klein risico op het missen van sommige 'spammy' e-mail (zoals nieuwsbrieven).

Je hebt meer keuzes dan alleen maar e-mail te blokkeren of accepteren. Voor iedere aanvullende optie kunnen eigen drempelwaardes worden ingesteld:

  • Markeren: hiermee worden alleen headers toegevoegd aan een e-mail. Je kunt deze gebruiken om de e-mail zelf te sorteren, al dan niet vanuit een eigen Sieve-script.
  • Verplaatsen: hiermee wordt e-mail vanaf een bepaalde drempelwaarde verplaatst naar een speciale mailfolder. Je kunt zelf de naam van deze folder kiezen; het is wel van belang dat je de folder zelf uitleest in je e-mailprogramma of via secure webmail om te voorkomen dat je mailbox vol loopt.
  • Onderwerp markeren: dit wijzigt het onderwerp van de e-mail vanaf de ingestelde drempelwaarde zodat er '[NederHost-UCE]' (voor Unsollicited Commercial Email) voor komt te staan. Ook dit kun je gebruiken om de e-mail zelf verder te sorteren.
  • Blokkeren: hiermee wordt de e-mail bij ontvangst direct geblokkeerd vanaf de ingestelde drempelwaarde. Legitieme verzenders van e-mail die wordt geblokkeerd zullen in de meeste gevallen een foutmelding ontvangen van hun eigen mailserver waarin de reden van blokkering wordt genoemd.
  • In de acceptatie- en blokkeerlijsten kun je een lijst met e-mailadressen en domeinnamen opgeven waarvan e-mail altijd moet worden geaccepteerd of juist altijd moet worden geweigerd.

Als je na een tijdje nieuwsgierig bent hoe je instellingen het precies doen dan kun je in Mijn NederHost bij de instellingen van je e-mail de lijst met geblokkeerde e-mails opvragen. Dit geeft ook aan waarom een specifieke e-mail precies is geblokkeerd. Mocht je een specifieke e-mail missen en deze niet terug kunnen vinden dan kun je natuurlijk ook altijd contact opnemen met NederHost. We zoeken het graag voor je uit!