Probleem oplossen: als e-mail niet binnenkomt

Probleem

E-mail wordt niet meer afgeleverd op de mailserver. Een testbericht naar de betreffende domeinnaam is ook na 15 minuten nog niet aangekomen.

Oorzaken en oplossingen

E-mail wordt van het internet naar de NederHost-mailservers gestuurd, en van daar weer naar uw mailserver. Voor het pad tussen de NederHost-mailserver en uw mailserver kunt u een aantal zaken nalopen om na te gaan of het probleem aan uw kant op te lossen is.

Veelvoorkomende redenen voor dit probleem zijn:

  • E-mail wordt onterecht aangemerkt als spam door het NederHost mailfilter. Stel het filter minder streng in of schakel het tijdelijk uit
  • Er zijn MX-records toegevoegd aan uw zone. Bij Batched SMTP stelt NederHost de MX-records voor u in. Voeg in geen geval MX-records toe naar andere servers; deze zullen de mailaflevering verhinderen.
  • Er draait een firewall voor de mailserver. Mogelijk houdt deze het verkeer van de NederHost-mailserver naar uw mailserver tegen. Dit is meestal zichtbaar in het logboek van recente meldingen in Mijn NederHost als 'connection timed out'.
  • Uw mailserver is lang offline geweest en mailaflevering is nog niet op gang gekomen. Dit probleem lost zichzelf op binnen tien minuten tot maximaal een uur (als uw server langere tijd offline is geweest).

Gerelateerde artikelen

Uw mailqueue in webmail bekijken
U kunt e-mail die (nog) niet is afgeleverd op uw mailserver bekijken in webmail.
Aflevering van e-mail door een firewall
Uw mailserver afschermen met een firewall is prima; zorg wel dat NederHost de e-mail bij u kan afleveren.
Gebruik van DNSBL of andere filtersystemen
Als u batched SMTP gebruikt dan levert NederHost u gefilterde e-mail af.