E-mail

Hulp bij het ophalen, lezen en versturen van e-mail, instellingen van het mailfilter, gebruik van de IMAP en POP-servers en webmail.

E-mail ontvangen en lezen

Instellingen voor het ophalen van e-mail
Een overzicht van de instellingen voor het ophalen van e-mail via IMAP of POP3.
De beschikbare schijfruimte controleren
Uw mailbox is groot maar niet onbeperkt; lees hier hoe u de beschikbare ruimte eenvoudig kunt controleren.
Secure webmail gebruiken
Met webmail kunt u vanaf iedere locatie met een webbrowser uw e-mail benaderen.
E-mail automatisch laten beantwoorden
U kunt een automatisch antwoord instellen voor uw mailbox, bijvoorbeeld tijdens uw vakantie.

E-mail versturen

Instellingen voor het verzenden van e-mail
E-mail verzendt u via SMTP, via de server van uw ISP of via NederHost.
E-mail laten ondertekenen met DKIM/DomainKeys
U kunt e-mail die u via de NederHost-servers verstuurt laten voorzien van een cryptografisch handtekening.
Een ontvangstbevestiging vragen
In sommige gevallen kan het prettig zijn om een bevestiging te ontvangen dat uw e-mail is aangekomen bij de geadresseerde of diens mailserver.

Mailfilter

Het mailfilter instellen
Door het mailfilter in te stellen kunt u de meeste spam en vrijwel alle virussen buiten de deur houden.
Testen met EICAR en GTUBE
Om uw mailfilter te testen kunt u gebruik maken van twee speciale 'signatures'.
E-mail blokkeren of accepteren
U kunt e-mail van bepaalde adressen altijd doorlaten of juist altijd laten blokkeren.

Problemen oplossen

Als uw mailbox (bijna) vol is
De ruimte die uw e-mail bij NederHost mag innemen is groot maar niet onbeperkt. Als uw mailbox (bijna) vol is dan dient u maatregelen te nemen.
E-mail wordt retour afzender gestuurd
E-mail die niet kan worden bezorgd gaat retour afzender, waarbij de reden van retourzending wordt meegegeven.
Ontvangen of verzenden via een versleutelde verbinding werkt niet
Het versturen of ontvangen van e-mail via een beveiligde verbinding werkt niet.
Outlook Express of Windows Mail geeft foutcode 0x800C0133
Als Outlook Express een foutcode 0x800C0133 geeft dan is de mailbox op uw computer beschadigd.
U krijgt de melding "please login with username and password before sending email" bij versturen
Het versturen van e-mail via de SMTP-server werkt niet, u krijgt de melding "Recipient address rejected: please login with username and password before sending email"
U krijgt de melding "login with the correct username and password to send DKIM signed email" bij versturen
Het versturen van e-mail via de SMTP-server werkt niet, u krijgt de melding "Recipient address rejected: login with the correct username and password to send DKIM signed email from <domain>" waarbij <domain> uw domeinnaam is.
U krijgt de melding "Message content rejected" bij versturen
De SMTP-server geeft een fout "550 5.7.1 Message content rejected", gevolgd door "UBE" of "VIRUS".

MailGate bSMTP gebruiken

Uw mailqueue in webmail bekijken
U kunt e-mail die (nog) niet is afgeleverd op uw mailserver bekijken in webmail.
Aflevering van e-mail door een firewall
Uw mailserver afschermen met een firewall is prima; zorg wel dat NederHost de e-mail bij u kan afleveren.
Gebruik van DNSBL of andere filtersystemen
Als u batched SMTP gebruikt dan levert NederHost u gefilterde e-mail af.
Probleem oplossen: als e-mail niet binnenkomt
Wordt e-mail niet meer afgeleverd op de mailserver? In dit artikel de meest voorkomende oorzaken.

Beveiligde verbinding (TLS) inschakelen

Beveiligde verbinding op Apple Mail
Het inschakelen van TLS in Apple Mail.
Beveiligde verbinding op iPhone
Het inschakelen van TLS op iPhone.
Beveiligde verbinding op Android
Het inschakelen van TLS op Android.
Beveiligde verbinding op Windows Mail
Het inschakelen van TLS in Windows Mail.
Beveiligde verbinding op Outlook (Windows)
Het inschakelen van TLS in Outlook op Windows.
Beveiligde verbinding op Outlook (Mac)
Het inschakelen van TLS in Outlook op de Mac.