E-mail

Hulp bij het ophalen, lezen en versturen van e-mail, instellingen van het mailfilter, gebruik van de IMAP en POP-servers en webmail.

E-mail ontvangen en lezen

Instellingen voor het ophalen van e-mail
Een overzicht van de instellingen voor het ophalen van e-mail via IMAP of POP3.
De beschikbare schijfruimte controleren
Uw mailbox is groot maar niet onbeperkt; lees hier hoe u de beschikbare ruimte eenvoudig kunt controleren.
Secure webmail gebruiken
Met webmail kunt u vanaf iedere locatie met een webbrowser uw e-mail benaderen.
E-mail automatisch laten beantwoorden
U kunt een automatisch antwoord instellen voor uw mailbox, bijvoorbeeld tijdens uw vakantie.
Probleem oplossen: uw mailbox is (bijna) vol
De ruimte die uw e-mail bij NederHost mag innemen is groot maar niet onbeperkt. Als uw mailbox (bijna) vol is dan dient u maatregelen te nemen.
Probleem oplossen: e-mail die retour afzender wordt gestuurd
E-mail die niet kan worden bezorgd gaat retour afzender, waarbij de reden van retourzending wordt meegegeven.
Probleem oplossen: 'secure' verzenden of ontvangen werkt niet
Het versturen of ontvangen van e-mail via een beveiligde verbinding werkt niet.
Probleem oplossen: Outlook Express geeft foutcode 0x800C0133
Als Outlook Express een foutcode 0x800C0133 geeft dan is de mailbox op uw computer beschadigd.

E-mail versturen

Instellingen voor het verzenden van e-mail
E-mail verzendt u via SMTP, via de server van uw ISP of via NederHost.
E-mail laten ondertekenen met DKIM/DomainKeys
U kunt e-mail die u via de NederHost-servers verstuurt laten voorzien van een cryptografisch handtekening.
Een ontvangstbevestiging vragen
In sommige gevallen kan het prettig zijn om een bevestiging te ontvangen dat uw e-mail is aangekomen bij de geadresseerde of diens mailserver.
Probleem oplossen: "please login with username and password before sending email"
Het versturen van e-mail via de SMTP-server werkt niet, u krijgt de melding "Recipient address rejected: please login with username and password before sending email"
Probleem oplossen: "login with the correct username and password to send DKIM signed email"
Het versturen van e-mail via de SMTP-server werkt niet, u krijgt de melding "Recipient address rejected: login with the correct username and password to send DKIM signed email from <domain>" waarbij <domain> uw domeinnaam is.
Probleem oplossen: "Message content rejected"
De SMTP-server geeft een fout "550 5.7.1 Message content rejected", gevolgd door "UBE" of "VIRUS".

Mailfilter

Het mailfilter instellen
Door het mailfilter in te stellen kunt u de meeste spam en vrijwel alle virussen buiten de deur houden.
Testen met EICAR en GTUBE
Om uw mailfilter te testen kunt u gebruik maken van twee speciale 'signatures'.
E-mail blokkeren of accepteren
U kunt e-mail van bepaalde adressen altijd doorlaten of juist altijd laten blokkeren.

MailGate bSMTP gebruiken

Uw mailqueue in webmail bekijken
U kunt e-mail die (nog) niet is afgeleverd op uw mailserver bekijken in webmail.
Aflevering van e-mail door een firewall
Uw mailserver afschermen met een firewall is prima; zorg wel dat NederHost de e-mail bij u kan afleveren.
Gebruik van DNSBL of andere filtersystemen
Als u batched SMTP gebruikt dan levert NederHost u gefilterde e-mail af.
Probleem oplossen: als e-mail niet binnenkomt
Wordt e-mail niet meer afgeleverd op de mailserver? In dit artikel de meest voorkomende oorzaken.