Bestellen en levering

Kan ik een vrijblijvende prijsopgave krijgen?

U kunt de diensten die u wilt op uw bestellijst zetten en vervolgens vrijblijvend een offerte maken van de diensten op uw bestellijst. U ontvangt de offerte per e-mail met daarbij een link waarmee u de bestelling later alsnog kunt indienen.

U maakt de offerte door op het besteloverzicht te kiezen voor de knop 'Offerte' linksonder.

Hoelang duurt het voordat mijn domeinnaam en/of hosting werken?

Als u voor het eerst bestelt bij NederHost dan wachten we tot de betaling van de eerste factuur is ontvangen. U kunt deze betaling direct online doen met iDEAL (vanuit Nederland) of Bancontact/Mister Cash (vanuit België). Als u al eerder bij NederHost bestelde dan hoeft u niet direct te betalen maar gaan we direct voor u aan de slag.

Uw aanvraag wordt automatisch verwerkt wat betekent dat uw hostingdiensten binnen enkele minuten beschikbaar zijn. Nieuwe domeinregistraties zijn meestal ook binnen minuten geregeld. Voor domeinverhuizingen geldt dat de verwerkingstermijn mede afhangt van de registrar waar de domeinnaam vandaan komt; afhankelijk van de registrar kan een domeinverhuizing enkele minuten tot maximaal een dag of vijf duren.

Let op: in verband met het overnemen van DNS-records door andere nameservers kan het maximaal 24 uur duren voor een nieuwe domeinnaam of andere wijziging overal correct functioneert.

Technische vragen

Waar vind ik gebruikersnaam en wachtwoord?

U kunt de gebruikersnaam die bij een dienst hoort vinden in Mijn NederHost; daar staat deze vermeld bij de instellingen van uw dienst bovenaan het scherm. Een gebruikersnaam bestaat uit drie letters en vijf cijfers, waarbij de letters verband houden met de dienst waaraan de gebruikersnaam is gekoppeld:

  • Domeinnamen: dom
  • Mailboxen: pop
  • MailGate bSMTP: bat
  • Webhosting (WebBasic, WebPlus en WebSpace): web

Het wachtwoord dat bij een dienst hoort wordt door NederHost in de wachtwoordkluis in Mijn NederHost geplaatst en blijft daar beperkte tijd zichtbaar. NederHost adviseert u dit wachtwoord zo snel mogelijk te veranderen. Bent u het wachtwoord kwijt en is het niet meer zichtbaar in de wachtwoordkluis? Dan kunt u een ticket openen om het wachtwoord opnieuw in te (laten) stellen.

Kan ik e-mail ook op mijn smartphone ontvangen?

Uw mailbox werkt op ieder apparaat dat e-mail via POP3 of IMAP ondersteunt, ook e-mail lezen op uw smartphone is dus geen enkel probleem. Als u uw e-mail vanaf meerdere apparaten leest dan adviseert NederHost u om gebruik te maken van IMAP zodat u overal bij uw e-mailfolders kunt.

Hoe voert NederHost backups uit?

NederHost past een vierlaags strategie toe om uw gegevens te beschermen tegen verlies:

  • De eerste laag bestaat uit het opslaan van e-mail en websites op een RAID-5 array. Hierdoor kan een defecte schijf eenvoudig en zonder downtime worden vervangen.
  • De tweede laag bestaat uit het realtime spiegelen van de gehele opslagserver naar een tweede identieke opslagserver met DRBD. Hierdoor kan bij een ernstig hardwaredefect op de opslagserver worden overgeschakeld naar de secundaire opslagserver die daarmee automatisch de primaire opslagserver wordt. Het overschakelen van server veroorzaakt slechts enkele minuten downtime en wordt door NederHost ook gebruikt om de lengte van onderbrekingen door onderhoud aan opslagservers te beperken.
  • De derde laag bestaat uit het maken van dagelijkse backups op bestandsniveau. Bij datacorruptie of onbedoelde verwijdering van gegevens door de klant kunnen gegevens tot drie weken terug worden hersteld. NederHost maakt backups met behulp van rsync op een derde opslagsysteem. Omdat de backups op bestandsniveau worden uitgevoerd zijn de gevolgen van een eventuele corrupte backup minimaal.
  • De vierde laag is het maken van dagelijkse offsite backups. Hierbij worden de onsite backups via een versleutelde verbinding gekopieerd naar een ander datacentrum. De offsite backups worden op een versleutelde schijf op eigen hardware opgeslagen en zeven dagen bewaard.

Uiteraard adviseren we u om, waar mogelijk, ook zelf backups te maken van uw websites en (belangrijke) e-mail. Als u meer informatie wilt over de manier waarop NederHost uw gegevens beschermt neem dan contact met ons op.

Administratieve vragen

Hoe kan ik opzeggen?

U kunt uw opzegging eenvoudig online doorgeven aan NederHost:

  • door de opzegging zelf in te voeren in Mijn NederHost, bij de instellingen van uw dienst,
  • of door een ticket te openen in Mijn NederHost en hierin uw opzegging door te geven.

In beide gevallen logt u in met uw klantcode en het bijbehorende wachtwoord. Als u geen toegang meer heeft tot Mijn NederHost dan kunt u uw opzegging ook schriftelijk doorgeven middels een ondertekende opzegging. Deze stuurt u vervolgens aan NederHost op:

  • per post aan NederHost, Unit G200, Keurenplein 41, 1069 CD Amsterdam,
  • of per e-mail als zwart/wit scan op 300 DPI in PDF- of PNG-formaat (niet groter dan 1 MB) aan contact@nederhost.nl.

Opzeggingen via e-mail of post die niet zijn voorzien van een handtekening kan NederHost helaas niet in behandeling nemen. Ongeacht de wijze waarop u uw opzegging doorgeeft wordt deze binnen enkele dagen bevestigd per elektronisch ondertekende e-mail aan het bij NederHost bekende contactadres.

Wat is de opzegtermijn?

De opzegtermijn bedraagt één maand. Het moment waarop de opzegging precies ingaat is verschillend voor zakelijke klanten en consumenten:

  • Voor zakelijke klanten gaat de opzegging altijd in per eind van de huidige factuurperiode (met inachtneming van de opzegtermijn).
  • Voor consumenten gaat de opzegging in aan het eind van de contractperiode (met inachtneming van de opzegtermijn); als het contract echter reeds stilzwijgend is verlengd dan gaat de opzegging in precies een maand nadat deze door NederHost wordt ontvangen.

In aanvulling hierop geldt voor consumenten dat sommige domeinnamen niet stilzwijgend worden verlengd. Domeinnamen onder o.a. de extensies .com, .net en .org moeten expliciet worden verlengd; als dit niet gebeurt dan vervallen deze domeinnamen automatisch. U wordt geruime tijd voor de vervaldatum aan deze verlenging herinnerd per e-mail.

Onder welke wetgeving vallen de gegevens die ik opsla op de servers van NederHost?

De inhoud van uw website of mailbox bij NederHost bevindt zich op ons opslagcluster in Amsterdam. Uw gegevens worden niet buiten Nederland opgeslagen, ook niet als backup. NederHost is een Nederlands bedrijf dat geen banden heeft met een in een ander land gevestigde onderneming, wat betekent dat de door u bij ons opgeslagen gegevens alleen onder de Nederlandse (en Europese) wetgeving vallen.

Voor de gegevens die u opgeeft bij het registreren van een domeinnaam ligt de zaak ingewikkelder. Deze gegevens worden door de registry opgeslagen en vallen daarom tevens onder de wetgeving van het land waarin de registry is gevestigd. Voor landcode-domeinen geldt dat de registry meestal is gevestigd in het land waartoe het landcode-domein behoort, voor generieke domeinen (zoals .com, .net, .biz etc.) worden de gegevens meestal in Duitsland en/of de Verenigde Staten opgeslagen. Op deze gegevens kan buitenlandse wetgeving zoals de Patriot Act dus van toepassing zijn.

Voor meer informatie over de wijze waarop NederHost uw gegevens verwerkt bekijkt u onze privacyverklaring.